reklama

Je pravda, že keď chcel Boh človeka potrestať, spravil ho učiteľom?

Anketová otázka nášho školského časopisu ma zasiahla rovnko, ako mojich kolegov. Väčšina búrlivo nesúhlasila, pričom niektorí nezabudli na poznámku týkajúcu sa redaktora. Nesúhlasili všetci. Prečo? Veď každý deň vstávajú do práce s odporom, že za mizerný plat si vykričia hlasivky, zničia zdravie a zabijú kopu času. Aspoň to každé ráno hovoria nad šálkou prvej kávy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Ani jeden z týchto "krikľúňov" by svoje povolanie neopustil. A nie je to kvôli šiestim týždňom dovolenky. Veľmi dobre si uvedomujú, že učiteľstvo je o niečom inom ako o plnej peňaženke či bezstarostnom večernom zaspávaní.

Nemôžem hovoriť za všetkých, preto sa pokúsim vysvetliť nezainteresovaným, o čo v našej práci ide.

Nikdy som nechcela byť učiteľkou, pretože moja mama bola v tomto smere dostatočným "antivzorom". Keď sa hovorí o odriekanom chlebe, presne viem, o čom je reč. Len pár mesiacov od doby, keď som tvrdo odmietala akúkoľvek spojitosť s týmto povolaním, som si odhryzla ten najväčší krajec, aký som mohla. Nielenže som začala učiť, rozhodla som sa zamerať pedagogickým smerom aj študijne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vysoká škola ma teoreticky pripravila na dráhu učiteľky,ale nie na to,čo ma po jej skončení čakalo. Ako absolvetntka s dvojročnou praxou som nastúpila do školy vzdialenej od bydliska asi dvadsaťšesť kilometrov. Ani skoré ranné vstávanie mi neuberalo nadšenie z prvých hodín v škole. Dostala som triedu piatakov, v ktorej bolo 29 detí, z toho 8 dievčat. Krásne a bezstarostné deti. Na prvý pohľad. Postupne som zisťovala, že dve tretiny detí má rozvedených rodičov alebo iným spôsobom sú ich rodiny nefunkčné. Keď som počúvala ich príbehy, zabúdala som na dôležitosť poučiek a začínala som chápať, že naučiť ich môžem niečo až vtedy, keď ich spoznám. Nevideli motiváciu učiť sa, pretože ich rodičia boli aj tak nezamestnaní. Na riešenie problémov používali výlučne silu, pretože len silnejší môže prežiť. Nenosili do školy takmer nič, lebo mali veľa súrodencov a pre všetkých neboli peniaze, alebo neboli peniaze z iných dôvodov. Tvrdý výraz tváre sotva dvanásťročných detí dokresľovala cigareta, marihuana či alkohol. Mnohé deti navštevovali psychológa či psychiatra. Niektorí žili roky v detskom domove, kde nebol na nikoho a nič čas. Do tohto prostredia som vbehla ja. Plná optimizmu, radosti a s hlavou plnou krásnych myšlienok o tom, ako ich všetkých prerobím na slovenčinársku elitu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po mesiaci som chcela ujsť, zatvoriť dvere a zabudnúť na to, že som tam niekedy bola. Nedalo sa. Tie prázdne pohľady mi nedovolili odísť. Počítali s tým, že odídem. Tak, ako to urobili mnohí predo mnou. Neodišla som. Rozhodla som sa bojovať. Nie kvôli sebe, kvôli nim. Len im ukázať, že sa to dá aj inak. Požičiavala som im pero, keď nemali čím písať, nechávala som ich spať na hodine, keď som vedela, že deń predtým skladali uhlie do pivnice. Osobne sa poznám s príslušníkmi polície, ktorí moju triedu pravidelne navštevovali kvôli menším či závažnejším deliktom.Odprevadila som dve deti do diagnostického ústavu a dve do nápravno-výchovného ústavu. Dodnes si s jeným píšeme. Majú moje telefónne číslo a vedia, že môžu zavolať kedykoľvek budú niečo potrebovať. Ale najdôležitejšie je, že ich počúvam. Možno nepreberiem toľko učiva ako by som mala, ale viac sa s nimi rozprávam o tom, čo zažívajú. Dôverujem im a oni veria mne. Vyhľadávajú milé slovo a ľudské teplo. A ja ho chodím hľadať k nim. Nezmením ich ani svet v ktorom žijú. Viem im len dať najavo, že si ich vážim a mám ich rada. A ony to s vďakou prijímajú. Neviem robiť zázraky, ale verím, že aspoň malú značku to v nich zanechá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Preto si nemyslím, že keby chcel Boh trestať človeka, urobil by ho učiteľom, viem, že keby nás Boh chcel trestať, vzal by nám toto povolanie a vzal by nám deti.

Katarína Cígerová

Katarína Cígerová

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Pozerám sa na svet s otvorenými očami. Zoznam autorových rubrík:  ŠkolstvoLen takZaujalo mafotkySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu